Prawo
Chcesz handlować fajerwerkami? Działalność gospodarcza w zakresie obrotu wyrobami pirotechnicznymi klasy F1, F2, F3, P1, T1 nie jest koncesjonowana, może być prowadzona na podstawie wpisu do rejestru przedsiębiorstw lub – w przypadku osób fizycznych – wpisu do ewidencji działalności gospodarczej.
Pamiętaj! Fajerwerki można sprzedawać wyłącznie pełnoletnim klientom. Art.139. „Kto sprzedaje osobom niepełnoletnim wyłączone spod koncesjonowania wyroby pirotechniczne.. podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.”
Nie jest wymagane uzyskanie pozwolenia na nabywanie, przechowywanie lub używanie wyrobów pirotechnicznych, o których mowa w art. 62c ust. 1 pkt 1 lit. a–c, pkt 2 lit. a oraz pkt 3 lit. a.
Klasyfikacja wprowadzanych do obrotu wyrobów pirotechnicznych oraz ograniczenia z niej wynikające:
Art. 62c. 1. Producent dokonuje klasyfikacji wyrobów pirotechnicznych wprowadzanych do obrotu w zależności od sposobu ich używania, przeznaczenia i stopnia zagrożenia, w tym poziomu hałasu, w następujący sposób:
1) wyroby pirotechniczne widowiskowe:
a) klasa F1: wyroby, które podczas działania charakteryzują się bardzo niskim stopniem zagrożenia życia i zdrowia ludzi oraz mienia i środowiska, a także nieistotnym poziomem hałasu, przeznaczone do użytku w budynkach oraz na zamkniętym obszarze na zewnątrz budynków,
b) klasa F2: wyroby, które podczas działania charakteryzują się niskim stopniem zagrożenia życia i zdrowia ludzi oraz mienia i środowiska, a także niskim poziomem hałasu, przeznaczone do użytku na zamkniętym obszarze na zewnątrz budynków,
c) klasa F3: wyroby, które podczas działania charakteryzują się średnim stopniem zagrożenia życia i zdrowia ludzi oraz mienia i środowiska, a także nieszkodliwym dla zdrowia ludzi poziomem hałasu, przeznaczone do użytku na dużych, otwartych przestrzeniach na zewnątrz budynków,
d) klasa F4: wyroby, które podczas działania charakteryzują się wysokim stopniem zagrożenia życia i zdrowia ludzi oraz mienia i środowiska, a także nieszkodliwym dla zdrowia ludzi poziomem hałasu, określane również jako wyroby pirotechniczne widowiskowe do zastosowań profesjonalnych, przeznaczone do obsługi i użytku wyłącznie przez osoby posiadające wiedzę specjalistyczną;
2) wyroby pirotechniczne przeznaczone do użytku teatralnego:
a) klasa T1: wyroby, które podczas działania charakteryzują się niskim stopniem zagrożenia życia i zdrowia ludzi oraz mienia i środowiska,
b) klasa T2: wyroby przeznaczone do obsługi i użytku wyłącznie przez osoby posiadające wiedzę specjalistyczną;
3) pozostałe wyroby pirotechniczne:
a) klasa P1: wyroby inne niż wyroby klas F1–F3 i T1, które podczas działania charakteryzują się niskim stopniem zagrożenia życia i zdrowia ludzi oraz mienia i środowiska,
b) klasa P2: wyroby inne niż wyroby klas F4 i T2, przeznaczone do obsługi i użytku przez osoby posiadające wiedzę specjalistyczną.
Przepisy prawne:
Ustawa o materiałach wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego.
Ustawa o wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym
Rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy produkcji, transporcie wewnątrzzakładowym oraz obrocie materiałów wybuchowych, w tym wyrobów pirotechnicznych.
Rozporządzenie w sprawie pomieszczeń magazynowych i obiektów do przechowywania materiałów wybuchowych, broni, amunicji oraz wyrobów o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym.
Rozporządzenie w sprawie sposobu przechowywania materiałów wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego w tym czasowym magazynie.
Obwieszczenie Ministra Rozwoju w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy produkcji, transporcie wewnątrzzakładowym oraz obrocie materiałów wybuchowych, w tym wyrobów pirotechnicznych
Ustawa o przewozie towarów niebezpiecznych.
Umowa europejska dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych ADR
Organizacja pokazów z użyciem światła podlega ograniczeniom, sprawdź czy miejsce pokazu znajduje się w pobliżu czynnego lotniska cywilnego albo wojskowego (w obrębie stref CTR, MCTR, ATZ lub MATZ), lub w pobliżu lądowiska przyszpitalnego https://www.pansa.pl/OPS/mapy/mapa_swiatla.html
Formularz zgłoszeniowy dotyczący organizacji pokazów z użyciem sztucznych ogni https://www.pansa.pl/index.php?menu_lewe=ops&lang=_pl&opis=OPS/ops_formularze
Jesteś klientem detalicznym? Zalecamy kupowanie fajerwerków u sprawdzonych, rzetelnych sprzedawców. Z uwagi na przepisy transportowe oraz specyfikę usług w okresie około-świątecznym nie polecamy zakupów internetowych na ostatnią chwilę.
FAJERWERKAMI MOŻEMY CIESZYĆ SIĘ CAŁY ROK!
Art. 51. § 1. Kodeksu wykroczeń wskazuje, że „Kto krzykiem, hałasem, alarmem lub innym wybrykiem zakłóca spokój, porządek publiczny, spoczynek nocny albo wywołuje zgorszenie w miejscu publicznym, podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny.”
Działanie, które mogłoby być uznane za karalny wybryk musi zajść w konkretnych okolicznościach – np. odbywać się poza godzinami ciszy nocnej, czy być przejawem tzw chuligaństwa.
W obowiązującym stanie prawnym sprzedaż detaliczna wyrobów pirotechnicznych, używanie tych wyrobów oraz organizowanie widowisk (pokazów) z ich wykorzystaniem wyznaczona jest szczegółowo licznymi przepisami prawnymi o zasięgu ogólnokrajowym, które gwarantować mają właściwą jakość tych wyrobów oraz ochronę konsumentów i bezpieczeństwa publicznego. Z unijnych dyrektyw harmonizacyjnych Parlamentu Europejskiego i Rady 2007/23/WE oraz 2013/29/UE, wynika wyraźnie, że władze polskie, a zatem także władze samorządowe, nie mogą zabraniać, ograniczać lub utrudniać udostępniania na rynku wyrobów pirotechnicznych, które spełniają wymagania dyrektyw unijnych tj. są bezpieczne dla życia i zdrowia ludzkiego oraz mienia i środowiska naturalnego.
Uchwały wkraczające w obszar regulacji ustawowej, których celem jest jej modyfikacja, stanowią próbę lokalnej nowelizacji art. 51 kodeksu wykroczeń, co w każdym przypadku jest niedozwolone i uzasadnia stwierdzenie nieważności takiego aktu organu gminy. (II SA/Ke 588/17 – Wyrok WSA w Kielcach z 2017-11-29; III SA/Łd 355/14 – Wyrok WSA w Łodzi z 2014-06-16)
więcej na stronie INFOR